کیت مکش چیست و چه کاربرد ها و مزایایی دارد؟

کیت مکش خودرو و مزایا و کاربرد های آن

فهرست مطالب

برای تماس سریع کارشناسان ما و مشاوره 100% رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

کیت مکش چیست و چه کاربرد ها و مزایایی دارد؟

بیایید پیش از اینکه ببینیم کیت مکش چیست و چه کاربرد ها و مزایایی دارد، به تعریف مشخصی از این قطعه برسیم. کیت مکش یا فیلتر هوای اسپرت قطعه ای است که به منظور تقویت موتور و کمتر شدن استهلاک آن روی قطعات نصب ی شود.

در تیونینگ خودرو ها و بهبود عملکرد موتور از آن استفاده می کنند. گاهی پیش می آید که با گذشتن زمان، خودرو دیگر شتاب اولیه را ندارد و نیاز به تقویت خواهد داشت.

یکی از عمده ترین دلایل این مشکل، هوا رسانی نادرست به موتور خودرو است. در چنین مواقعی می توانید با استفاده از کیت مکش موتور، عملکرد خودرو را بهبود ببخشید.

زیرا از این طریق هوا رسانی بهتری به موتور انجام می شود و شتاب آن نیز بهتر خواهد شد.

کیت مکش یا فیلتر هوای اسپرت چیست؟

کیت مکش موتور که ممکن است آن را به عنوان هواکش اسپرت هم بشناسید، یک قطعه افتر مارکت محسوب می شود که برای تقویت پیشرانه و بهبود کیفیت جریان هوای ورودی به موتور در خودرو ها استفاده می شود. این قطعه با بهبود جریان و کوتاه کردن مسیر هوای ورودی به موتور، تنفس را برای پیشرانه راحت تر کرده و عملکرد موتور را موقع شتاب گیری تقویت می کند. همچنین دمای هوای ورودی را کاهش می دهد و عملکرد خودرو را بهبود می دهد.کیت مکش

کیت مکش چگونه عمل می کند؟

تمامی موتور های احتراق داخلی برای اینکه حرکت کنند، به اکسیژن و سوخت نیاز دارند و این دو عامل محرکه های اصلی موتور هر دستگاهی محسوب می شوند.

از موتور ها و سیستم های سبک تر گرفته تا انواع خودرو ها و حتی کشتی های غول پیکر، همگی برای به حرکت درآوردن موتور خود از این دو عنصر کمک می گیرند.

در این بین، سیستم ورودی هوا در نوع کارکرد و سلامت موتور تاثیر بسزایی دارد. عبور هوا اهمیت بسیار زیادی در بخش تنفس پیشرانه موتور دارد.

از طرفی هوایی که وارد موتور می شود تا آن را به حرکت در بیاورد، باید بدون هیچ گونه ریز گرد و غباری باشد. این ریز گرد ها در صورت ورود به موتور، به آن آسیب جدی می رسانند و طول عمر آن را کم می کنند.

به همین منظور در همه وسایل و ابزارآلاتی که برای به حرکت در آمدن از موتور استفاده می کنند، از فیلتر هوا استفاده می شود تا گرد و خاک و ریز گرد ها به موتور وارد نشوند.

در اصل در ساختار خودرو ها یک فیلتر برای عبور هوای وارد شده به موتور استفاده می شود. عملکرد این موتور این است که مثل یک مانع بر سر جریان عبور هوا قرار می گیرد.

از این طریق هم جلوی ورود آلودگی به موتور را می گیرد و هم از شدت جریان هوا می کاهد. تنفس موتور در این شرایط کند تر و مشکل خواهد شد و یک فیلتر برای رد شدن هوا در موتور ایجاد می شود.

این موضوع برای سلامت موتور در نظر گرفته شده اما گاهی در عبور جریان هوا مشکل ایجاد می کند و شتاب موتور کم می شود. برای برطرف کردن این مشکل، از این فیلتر هوا ها برای موتور استفاده می کنند.

این قطعه هوای بیشتری از بیرون به موتور وارد می کند و سیستم اکسیژن رسانی و سیستم سوخت خودرو را بهبود می بخشد.

هر چه قدر دمای هوای وارد شده توسط کیت مکش موتور به داخل خودرو گرم تر باشد، چگالی آن بیشتر است و اکسیژن بیشتری به همراه دارد.

این موضوع با افزایش سوخت، احتراق بیشتری ایجاد می کند و  در نتیجه قدرت بیشتری هم ایجاد خواهد شد.

از طرفی این قطعات در بخش مسیر جریان هوا قرار  می گیرند و نسبت به موتور دور تر هستند. آن ها هم حجم هوای ورودی را افزایش می دهند و هم یک جریان هوای خنک تر نسبت به قبل را به سمت موتور هدایت می کنند.

برخی فکر می کنند این کیت ها هوا را خنک می کند اما این قطعه خنک کننده ندارد و تنها به دلیل محل نصب هوای بهتر و خنک تری را به موتور انتقال می دهد.

عموما از لوله های قطور و نرم برای سیستم کیت مکش استفاده می کنند تا مانع افت فشار هوا نشود.

مزایای کیت مکش موتور

این فیلتر های اسپرت خودرو به عنوان یک جایگزین بسیار مناسب برای سیستم ورودی هوا های قدیمی به موتور محسوب می شود که جهت تقویت موتور مورد استفاده قرار می گیرد.

حتما برای شما هم پیش آمده است که خودرویی که دارید، بعد از مدتی شتاب اولیه را ندارد و دچار مشکل می شود. با نصب فیلتر هوای اسپرت موتور، قدرت آن بیشتر شده و عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

این قطعه به جای هوا کش فابریک وصل می شود و به تنفس بهتر و بهبود مسیر جریان هوای ورودی موتور کمک می کند. در این بخش قصد داریم به مزایا و کاربرد های آن اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

افزایش قدرت موتور

همان طور که پیش تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، کیت مکش هوا به دلیل عبور جریان هوای خنک و بیشتر، قدرت موتور را افزایش می دهند و این فرآیند بدون افزایش مصرف سوخت یا بنزین انجام می شود.

پایین آمدن مصرف سوخت

فیلتر اسپرت یا همان کیت مکش موتور، با بهبود عملکرد قدرت موتور و خنک کردن هوای ورودی، بدون نیاز به سوخت بیشتر شتاب را افزایش می دهد.

انتقال هوای خنک به داخل موتور

این قطعه بر خلاف تصور بسیاری از افراد خنک کننده ندارد بلکه به خاطر نحوه قرار گیری و محل نصب، هوای ورودی را با دمای پایین تری به سمت موتور هدایت می کند و این کار به بهبود عملکرد موتور نیز کمک خواهد کرد.

انتقال هوای تمیز به موتور خودرو

کیت مکش اصل می تواند به عنوان یک فیلتر بسیار قوی عمل کند و جلوی ورود تمامی گرد و خاک و ریز گرد ها به موتور را می گیرد.

کیت مکش اصل

کم کردن فشار از موتور برای مکش هوا

با وجود این قطعه، جریان هوا بهبود پیدا می کند و با فشار بیشتری وارد موتور می شود، در نتیجه فشار از روی موتور هنگام شتاب برداشته می شود.

جلوگیری از استهلاک موتور

فیلتر اسپرت خودرو با بهبود عملکرد موتور و شتاب دهی به آن و همچنین فیلتر حرفه ای گرد و خاک، باعث بالا رفتن طول عمر آن و جلوگیری از استهلاک موتور می شود.

ایجاد صدا

برخی افراد دوست دارند هنگام رانندگی و گاز دادن صدای اسپرتی از ماشین شنیده شود و کیت مکش را به همین علت هم نصب می کنند.

در حالت عادی این قطعه کاملا مانند نمونه های عادی و فیلتر فابریک عمل می کند و هیچ صدایی ندارد اما اگر زمان رانندگی پای خود را روی پدال گاز فشار دهید، صدای اسپرت آن شنیده می شود.

نصب راحت

نصب این قطعه بسیار ساده است و شما را دچار زحمت یا هزینه خاصی نمی کند.

مقرون به صرفه

کیت مکش موتور ماندگاری بسیار بالایی دارد و با نصب آن روی خودرو،  سلامت موتور را هم تضمین می کنید.

سهولت در جایگزینی با فیلتر عادی

اگر بعد از مدتی خسته شدید و یا به هر دلیلی خواستید فیلتر فابریک خودرو را نصب کنید، بدون هیچ دردسری می توانید نسبت به جایگزینی آن اقدام نمایید.

فیلتر فابریک خودرو

یک کیت مکش خوب چه ویژگی هایی دارد؟

فیلتر هوای اسپرت در بسیاری از خودرو ها جهت بهبود عملکرد موتور تعبیه می شود. قبل تر برخی افراد هوا کش خودرو را حذف می کردند تا ماشین شتاب بیشتری بگیرد.

معمولا کسانی که مسابقه می دادند و یا عملکرد موتورشان بعد از مدتی دچار مشکل می شد برای حذف هوا کش اقدام می کردند. اما این کار باعث ورود گرد و خاک و آلودگی به موتور شده و به سرعت خرابی های دیگری به بار می آورد.

به همین دلیل به سرعت کیت مکش خودرو به عنوان بهترین راه حل تیونینگ ماشین های معمولی مطرح شد.

اگر می خواهید برای خرید کیت مکش اقدام کنید، حتما مطمئن شوید نمونه های اصل را خریداری می کنید. این قطعات عملکرد بسیار خوبی دارند و در کنار افزایش قدرت موتور، طول عمر آن را هم بیشتر می کنند.

اما همه این مزایا درباره قطعه کیت مکش اصل صدق می کند. در ادامه به ویژگی های یک قطعه خوب اشاره می کنیم.

فیلتر اسپرت با کیفیت برای جلوگیری از ورود ریز گرد و آلودگی به موتور

داشتن لوله ای با قطر بالا و استاندارد برای عبور جریان هوا

لوله باید از مواد اولیه نا رسانا تشکیل شود و فلزی نباشد

فضای اتصال شلنگ بخار، حاوی روغن باشد

چگونه کیت مکش اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

متاسفانه نمونه  های تقلبی و دست ساز آن که به شکلی غیر استاندارد و با کیفیت بسیار پایین تولید می شوند، در بازار موجود هستند. حتی ممکن است نام برند های معتبری روی آن ها ببینید اما این هم می تواند فیک باشد.

خرید فیلتر هوا های اسپرت باید با دقت انجام شود زیرا اگر نمونه تقلبی آن را تهیه کنید، موتور به شدت آسیب می بیند.

هوا کش و فیلتری که به صورت فابریک و یا بعدا به عنوان یک قطعه جایگزین روی خودرو نصب می شود، وظیفه بسیار مهمی دارد و قرار است عملکرد خودرو را بهبود ببخشد.

اگر شما بخواهید یک قطعه بی کیفیت تهیه کنید نه تنها کارکرد اصلی خود را از دست می دهد، بلکه به موتور آسیب جدی می رساند و بعد از مدتی ممکن است خسارت سنگینی متوجه شما شود.

در صورت کیفیت پایین فیلتر،  گرد و خاک زیادی وارد ماشین می شود و موتور بسیار زودتر از موعد اصلی مستهلک خواهد شد. حتی ممکن است عملکرد آن به طور کلی دچار مشکل شود.

در ادامه به ویژگی های قطعه کیت مکش تقلبی و تفاوت آن با اصل می پردازیم.

تفاوت های کیت مکش اصلی و تقلبی

    1. معمولا محصولات تقلبی لوله های فلزی دارند که فرقی ندارد آلومینیومی یا استیل باشد، این قطعات نسبت به گرما و برق رسانا هستند و باعث انتقال هوای گرم به موتور می شوند. این عملکرد دقیقا برعکس انتظاری است که از کیت مکش استاندارد داریم و با انتقال هوای گرم، مصرف سوخت بالا رفته و سرسیلندر موتور به مرور آسیب می بیند.
    2. موتور فیلتر اصل نا رسانا است و هوا را به شکل خنک وارد موتور می کند. توری فیلتر بی کیفیت و نازک یکی دیگر از نشانه های کیت مکش تقلبی است. در این نمونه ها فیلتر اسپرت که اکثرا با قیمت پایینی هم عرضه می شود، توری بسیار نازکی دارد به شکلی که بخش پشتی آن به سادگی قابل مشاهده است. این توری محافظ به هیچ عنوان کاربرد ندارد و با کوچکترین ضربه و آسیبی پاره می شود. همان طور که پیش تر هم گفتیم، چنین معضلی گرد و خاک را وارد موتور کرده و باعث از بین رفتن آن می شوند.
    3. فیلتر های اسپرت نیمه سیمی یا تمام سیمی هم به موتور آسیب جدی وارد می کنند. این فیلتر ها کاملا از جنس سیم هستند و به هیچ عنوان قادر به جلوگیری از عبور خاک به موتور نخواهند بود.

کیت مکش اصلی و تقلبی

 

جمع بندی

وقتی مدتی از خرید خودرو می گذرد، ممکن است قطعات آن مستهلک شوند و دیگر کارکرد اولیه را نداشته باشند. در چنین مواقعی قطعا برای بهبود عملکرد آن، قطعات باید عوض شوند.

یکی از قطعاتی که بعد از مدتی خراب می شود و یا دیگر کیفیت اولیه را ندارد، فیلتر موتور است. این فیلتر روی موتور قرار می گیرد تا هوای وارد شده به آن را تمیز کند و جلوی ورود گرد و خاک و ریز گرد های موجود در هوا به موتور را بگیرد.

زیرا در صورت ورود این موارد به موتور، زود خراب می شود و آسیب می بیند. افراد زیادی از کیت مکش موتور به جای جایگزین هوا کش فابریک استفاده می کنند.

این قطعه با فیلتر هوای وارد شده به موتور و همچنین افزایش جریان هوا، باعث بهبود عملکرد موتور و در نتیجه شتاب بیشتر خودرو می شود. نصب کیت مکش مزایای زیادی دارد که در این مطلب به تمامی این موارد به طور کامل اشاره کردیم.

با این حال نکته مهم این است که حتما کیت مکش اصل را تهیه کنید زیرا نمونه های تقلبی به موتور آسیب می زنند. در این مقاله راه های تشخیص کیت مکش تقلبی از اصل هم  مورد بررسی قرار دادیم.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس سریع کارشناسان ما و مشاوره 100% رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

برای تماس کارشناسان فرم زیر را تکمیل نمایید.